Assalam qablal kalam

Khamis, 22 September 2011

Pendidikan Dalam Islam

Konsep Pendidikan Islam

Islam meletak elemen pendidikan di kedudukan terpenting, ianya juga merupakan ibadat yang besar. Ini berdasarkan firman Allah dalam Al-Quran surah Al-Alaq  yang bermaksud:

" Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang mencipta (sekelian Makhluk), Dia menciptakan manusia dari segumpal darah beku: Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan",
   
Dalam ayat di atas Allah memerintah manusia belajar mengenal Tuhan, memahami fenomena alam dan diri sendiri serta menghayati cara hidup yang  baik, ianya tergolong dalam prinsip akidah, ilmu dan amal.
 
 Islam menekan pendidikan duniawi dan ukhrawi, Oleh itu Islam membahagikan ilmu kepada dua kumpulan iaitu ilmu fardhu ain dan ilmu fardhu kifayah.

Sumber Pendidikan Islam


Islam merupakan agama yang lengkap merangkumi seluruh cara hidup, oleh itu sistem pendidikan dalam Islam adalah berdasarkan peraturan Islam kearah kebahagian dunia dan akhirat yang bersumberkan  Al-Quran dan Al-Hadis Rasulullah s.a.w.

Asas Pendidikan Islam
Oleh kerana Pendidikan Islam bersumberkan Al-Quran dan Hadis maka asas pokok kepada Pendidikan Islam adalah berteraskan akidah, ibadah , sirah Nabawi dan akhlak.

                                                                                                                                         bersambung.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan